Mózgi liberałów i konserwatystów-różnica struktur

Nie wiem na ile znane są naukowe, badawcze ustalenia neurofizjologów i psychologów, iż mózgi tzw. liberałów i konserwatystów różnią się strukturalnie i funkcjonalnie. Dla osób które o tym nie słyszały, albo dla osób które chciałyby się dowiedzieć na ten temat więcej podaję w P.S. dane o czterech pozycjach literaturowych .. Dla dwóch przytaczam, także streszczenia. Pozycja nr 1 jest dostępna w PubMed w pełnym zakresie. Pozycja nr 4 mówi nie tylko o różnicach w pomiarach psychologicznych, ale i także różnicach znalezionych w wynikach badań obrazowani mózgu.

Z tych to właśnie powodów w większości krajów demokratycznych występuje zawsze „ważna partia konserwatystów” (w USA republikanie) i „ważna partia liberałów” (w USA demokraci). Tak było i będzie. Wynika to z systemowej różnicy neurofizjologicznej. Warto zauważyć, że w krajach autorytarnych, a tym bardziej totalitarnych .. nie w ma dwóch szanowanych opcji, …jest tylko jedna opcja „właściwa”.

Coś mi się wydaje, że współcześnie zachodzi potrzeba szerzenia wiedzy o tych odkryciach neurofizjologów i psychologów – z przed około 10 lat. ~ Andrew Wader

P.S.

Kilka pozycji literaturowych

1. Graham J, Nosek BA, Haidt J. The moral stereotypes of liberals and conservatives: Exaggeration of differences across the political spectrum. PLoS One. 2012;7(12):e50092.

…………………….

2. McAdams DP, Albaugh M, Farber E, et al. Family metaphors and moral intuitions: how conservatives and liberals narrate their lives. J Pers Soc Psychol. 2008 Oct;95(4):978-90. PLoS One. 2012;7(12):e50092.

……………………….

3. Liberals and conservatives rely on different sets of moral foundations.

Graham J, Haidt J, Nosek BA. J Pers Soc Psychol. 2009 May;96(5):1029-46.

Abstract

How and why do moral judgments vary across the political spectrum? To test moral foundations theory (J. Haidt & J. Graham, 2007; J. Haidt & C. Joseph, 2004), the authors developed several ways to measure people’s use of 5 sets of moral intuitions: Harm/care, Fairness/reciprocity, Ingroup/loyalty, Authority/respect, and Purity/sanctity. Across 4 studies using multiple methods, liberals consistently showed greater endorsement and use of the Harm/care and Fairness/reciprocity foundations compared to the other 3 foundations, whereas conservatives endorsed and used the 5 foundations more equally. This difference was observed in abstract assessments of the moral relevance of foundation-related concerns such as violence or loyalty (Study 1), moral judgments of statements and scenarios (Study 2), „sacredness” reactions to taboo trade-offs (Study 3), and use of foundation-related words in the moral texts of religious sermons (Study 4). These findings help to illuminate the nature and intractability of moral disagreements in the American „culture war.

…………………………………

4. Woodward J, Allman J.Moral intuition: its neural substrates and normative significance.

J Physiol Paris. 2007 Jul-Nov;101(4-6):179-202.

Abstract

Philosophers use the phrase „moral intuition” to describe the appearance in consciousness of moral judgments or assessments without any awareness of having gone through a conscious reasoning process that produces this assessment. This paper investigates the neural substrates of moral intuition. We propose that moral intuitions are part of a larger set of social intuitions that guide us through complex, highly uncertain and rapidly changing social interactions. Such intuitions are shaped by learning. The neural substrates for moral intuition include fronto-insular, cingulate, and orbito-frontal cortices and associated subcortical structure such as the septum, basil ganglia and amygdala. Understanding the role of these structures undercuts many philosophical doctrines concerning the status of moral intuitions, but vindicates the claim that they can sometimes play a legitimate role in moral decision-making.